Birthday weekend

Helgen gick i födelsedagarnas tecken, då vi först firade vi J under söndagen med en födelsedagslunch nere vid den lokala puben och åt en god Sunday Roast med glass och tårta som efterrrätt - så gott! Det är tur att puben bytte ägare och renovererades under slutet av förra året så att byborna äntligen har en pub att gå till, något som är väldigt karaktäristiskt för en by på den engelska landsbygden. Sedan så fyllde mamma år i måndags och av uppenbara anledningar så kunde jag inte vara med och fira henne på Laxbutiken, men hon kommer snart på besök och då får vi se till att fira henne ordentligt då istället - så grattis igen tills vi ses!
 
Annars så har jag haft hand om djuren och gården under helgen och gått på promenader med vovvarna, skött om stallet, pysslat om hästarna och speciellt lilla Magic som inte är helt kry för tillfället - förhoppningsvis så känner hon sig bättre snart så att hon slipper att ha boxvila. Aldrig roligt för ponnyer (eller hästar överhuvudtaget) att behöva att stå inne när de andra är ute i hagen, men om hon ska bli frisk så är det ju det som krävs efter rekommendationer från veterinären. De andra pållarna, Copper och Corky, är å andra sidan i en fin form och helgens ridturer har gått bra - mysigt att vara tillbaka på hästryggen igen efter några veckors uppehåll. Lördagens pass i paddocken var i det regnigaste laget dock - har sällan varit så blöt tidigare, men Copper galopperade glatt på och verkade inte bry sig speciellt mycket om vädret och hade en positiv inställning från början till slut.
 
"Påsklovet" (läs föreläsningsfritt under två veckor) har nu också börjat så under veckan är planen att plugga, plugga och plugga lite mera för att ha tillräckligt material för att börja kunna skriva på uppsatserna som ska vara inne i slutet av terminen, träffa vänner, jobba och fira påsk på gården. Känns som att det kommer att bli en bra vecka!
 
Sylvie satt på sin favoritplats - där hon kan hålla koll på allt som händer och vilka som kommer och går...
 


Ida Larsson    •  

Hej Matilda! Jag heter Ida och jag har planerat att börja vid Oxford Brookes i September -15. Jag har kommit in på arkitektlinjen och är nästan 100 på att jag vill gå där... Jag älskar Oxford och när jag besökte Oxford Brookes kändes det som att det är ett universitet som passar mig! Tänkte bara passa på (nu när jag äntligen hittat en svensk som studerar där) att fråga vad DU tycker om Oxford Brookes som universitet? Är det mycket plugg? Hur är livet utanför plugget? Trivs du? Jag har kollat in din blogg sedan du började plugga och det ser riktigt kul ut! Har det varit något problem med att studera på engelska? Och hur dyrt är det egentligen?

Vore så tacksam för svar! KRAM psss jättefin blogg!!! Ida Larsson

Svar: Hej Ida! Vad roligt att höra att du är intresserad att börja studera vid Oxford Brookes. Som du kanske har märkt i bloggen så är jag väldigt förtjust i Oxford och det är verkligen en fantastisk stad att bo i, med vackra och historiska byggnader, museum, shopping, väl anpassat för studenter både vad det gäller rabatter, uteliv med resturanger, fikaställen och nattklubbar. Förstår att du verkligen har fattat tycke för staden och är sugen på att också flytta hit! Vad det gäller Oxford Brookes som universitet så är jag väldigt nöjd med det valet som jag gjorde att börja plugga här. Lärarna är engagerade och brinner för sina ämnen och vill att man som student ska utvecklas akademiskt och förbättra sig och göra så bra ifrån som möjligt. Det finns ju ett par olika campus som tillhör Brookes, men det nyaste vid Gipsy Lane som jag tror att du har besökt är riktigt fräscht (speciellt glasbyggnaden - John Henry Brookes Building) och där finns det gott om platser både i biblioteketet och runt omkring campuset att sitta och plugga vid. Generellt sätt så är det intensiva terminer eftersom att varje läsår är 12 veckor långt (vårterminen är något längre) och att det då blir ganska mycket plugg som man ska hinna med under den perioden. Nu läser jag humanistiska ämnen så vi har inte lika mycket kontakttid (föreläsningar) som vissa andra program som kanske är mer praktiskt inriktade, utan vi gör mycket arbete på egen hand med att gå igenom kurslitteratur och förbereda inför uppsatserna som ska skrivas osv. Jag har dock ett par bekanta som pluggar arkitektur på Brookes och de är också väldigt nöjda med sitt program och rekommenderar det varmt till andra, även om man såklart får vara beredd på att det kommer att vara en hel del att plugga. Engelskan kommer man snabbt in i och efter ett tag så blir det nästan mer naturligt att skriva uppsatser och liknande på engelska istället för svenska, eftersom att man lär sig alla termer och uttryck på just engelska. Varje år kostar ju £9000 i tuition fees, så det är ju inte precis billigt om man säger så men för mig är det värt det, eftersom att man får en bra utbildning som är internationellt igenkänd och att man upplever så mycket mer (träffar folk från så många olika länder) än om man enbart skulle plugga i Sverige, något som jag tidigare också har gjort i 1,5 år. Sedan så tillkommer ju också kostnader för boende (rekommenderas att bo i halls första året, då alla räkningar och liknande är inkluderat i hyran), mat och nöjen men CSN-lånet täcker det mesta och om man vill ha extrapengar att röra sig med så kan man ju också söka sig ett extrajobb under helger/lov och liknande. Kort och gott, så kan man säga som såhär att jag trivs väldigt bra och rekommenderar varmt Brookes till andra studenter - hade varit roligt att vi blev fler svenskar här! Och tack så mycket för din kommentar om bloggen, riktigt roligt att höra att du tycker om den! Om du har fler frågor eller funderingar kring Brookes eller Oxford i sig så är du varmt välkommen att höra av dig, bara roligt om jag kan vara till hjälp. Mvh Matilda
Matilda Andersson

Ida Larsson    •  

TACK så jättemycket för ditt svar! Blir bara mer och mer sugen på att börja nu. Jag har förstått att det kommer att bli mycket plugg och att pengar kommer att gå åt... Sitter och bestämmer mig för boende just nu och som du säger ska jag köra på Halls första året... Tack återigen för ditt svar, jag har bestämt mig för Brookes nu så vi ses nog förmodligen till hösten !!!










Kom ihåg mig?
En blogg som drivs av en positiv tjej f.92 som har ett stort intresse för hästar, hundar, fotografering och framförallt det som har med England och den brittiska kulturen att göra.

Min förkärlek för landet i sig gjorde att flyttade dit i augusti 2012 för att jobba som au pair för en härlig familj och då också ha möjligheten att uppleva det engelska livet på nära håll. Efter ett år som au pair var jag redo för nästa steg - att börja plugga, först i två terminer på svensk mark innan jag året därefter flyttade tillbaka till Oxford för vidare studier. Studentlivet varvas under helgerna med häst och hundliv på landsbygden - the best of both worlds.

Följ gärna mitt äventyr här på bloggen!

Follow